PEMBENTANGAN 1
“Keberkesanan Pelaksanaan Komuniti Pembelajaran Profesional Di Sekolah Daerah Sibu”
YBrs. Dr. Ling Song Kai
ABSTRAK: Kajian ini adalah berkaitan amalan Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) atau Profesional
Learning Communities (PLC). Tujuan kajian ini untuk (1) mengenal pasti tahap amalan KPP dan (2)
mengenalpasti lima amalan-amalan KPP yang membentuk ke arah keberkesanan sekolah rendah di
Daerah Sibu. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang guru akademik dari sepuluh buah sekolah di
Sibu. Hasil dianalisis dengan spss 14. Instrumen kajian ini merangkumi sebahagian daripada soal
selidik yang diubahsuai daripada Hord (1997) iaitu soal selidik (School Professional Staff as Learning
Community Questionnaire, SPSLCQ). Hasil kajian mendapati KPP berlaku di semua sekolah dengan
baik dengan memerlukan minima penambahbaikan dalam dimensi visi dan misi di sekolah.